Träningsklassiker, dra något gammalt efter dig!

Hur ska man träna sig inför att dra en 100kg tung pulka otaliga mil i tre månader? Cykla två timmar, jogga en mil, lägga sig i bänkpressen.. Nej, det bästa sätter är helt enkelt genom att dra en pulka, länge och långt. Men med det rådande snödjupet här i Umeå, 0.1cm, så skulle min nya, fina pulka från Norpulken ta för mycket stryk.

Tur då att det går lika bra att dra något annat med tyngd, en väl beprövad pulkattrapp är bildäck. Jag svängde därför förbi närmsta däckverkstad och frågade om tre slitna däck – ”Inga problem, ta så många du vill!” – skar ut några hål i dem och, snörde ihop dem med ett gammalt rep och gjorde enkla stoppknopar till infästningen på selen. Klart!

pulktraning

Genom att sen variera antalet bildäck på släp kan man återspegla olika snötyper, från tung och djup nysnö (tre eller fler bildäck) till hårdpackad skare (ett bildäck). Underlaget gör också sitt, det är stor skillnad på asfalt och terrängspåret fyllt med träflis, precis som snön i fjällen kan vara, skare här och puder där.

Man kan ta i med hela kroppen på ett annat sätt än vad man kan när man springer, oftast är jag ute och springer 30-50min, sällan mer, då är jag antingen för trött i vaderna eller allmänt less. Dra däck däremot kan jag hålla på med i många timmar, då man kan jobba med hela kroppen. Slackar man på midjeselen får man tyngden på axlarna, då får armarna jobba (man har stavar också, om jag inte sa det).Drar man åt midjeselen får man istället trampa på med benen tills mjölksyran skriker i låren.

Slutsats: Det är en bra träningsmetod, som vänjer kroppen vid den monotona rörelse som pulkdragning innebär. Att man minskar risken för att få muskelinflammation i axlarna efter första veckan i Sarek, plus att man får känna sig som en stark arbetshäst i motionsspåret, leder till att jag skulle ha kunnat ge träningsmetoden fem bildäck av fem möjliga. Men jag måste räkna in att man känner sig lite fånig när man möter andra personer i spåret, och att det som sagt är en monoton träningsmetod. Därför ger jag slutligen bildäcksdragning fyra bildäck av fem möjliga!

Petter

Share
Det här inlägget postades i Blogg, Förberedelser och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Träningsklassiker, dra något gammalt efter dig!

  1. jesper skriver:

    tjena! selen som du har runt om dig, hur är den? köpt hemmagjord?

    /// jeppe

  2. Petter skriver:

    Hej!

    Det är selen som hör till pulkan som jag sedan använde senare under turen. Då får man även tid till att ”känna in” selen, se om det skaver någonstans. Det går säkert att göra en egen, med slingor/plattband, eller knåpa ihop något med hjälp av en ryggsäck med bra avlastningssystem..

    /Petter

  3. erik skriver:

    Hej. tränar nu med ryggsäck med olika tyngd beroende på hur långt jag går. På jobbet har jag ankelvikter på 1,5 kilo st som jag går vanligt med 8 timmar om dan. Har precis kommit hem från en rask promenad på 2.5 km med 6 kilo vikt i ryggan. Måste prova det här med däck framöver. Ska bestiga Kebnekaise i sommar. Vad tror du är den bästa träningen?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *