Äta bör man annars dör man

Maten är ett självklart och stort kapitel i planeringen. Vi kommer att vara mycket i fysisk aktivitet och därför bränna fler kalorier än en vanligt svensk dagligen gör, om det inte är snöstorm och vi ligger nedgrävda i en snödriva några dagar, vilket vi inte hoppas ska hända så ofta. Dessutom kräver kroppen mer energi för att fungera när man ständigt befinner sig i minusgrader.

Samarbetet med Blå Band ger oss lunch- och middagsportioner i frystorkade påsar. En ovärderlig lösning som gör att maten blir både lätt att bära och lätt att tillaga, bara att smälta snö, koka upp vattnet och hälla det i påsen. Men vi behöver mer mat än så. Av tidigare erfarenhet tror vi att vi behöver ungefär 5 000 kcal per person och dag för att humöret ska vara på topp. Jämfört med en normalsvensk av samma kön och ålder – som äter cirka 2 500 kcal per dag – behöver vi alltså det dubbla. Låter det mycket?

Det är mycket, så mycket att det tog oss en helkväll att sätta ihop hur en dagsranson skulle kunna se ut. Ganska svårt, men vi kom i alla fall fram till något som ser ut så här:

Beräknad dagsranson för en person

    Vikt i gram Kcal
Frukost

Müsli

150 465
  Solroskärnor 20 114
  Torkad frukt 20 49
  Mjölkpulver   45
   

 

 
Lunch Blå Band Expedition Meal 118 613
       
Middag Blå Band Expedition Meal 118 613
       
Övrigt Pulversoppa blåbär 30 96
  Pulverdryck choklad 60 260
  Flapjack 90 330
  Choklad mörk 70% 50 522
  Russin 50 166
  Jordnötter 130 763
  Matolja 90 801
  Knäckebröd 34 120
  Smör 10 71
  Jordnötssmör 10 61
 

Total

980 5089

Kommentarer till listan

  •  Denna lista är inte helt fastställd, men det är en detaljerad uppskattning som vi kommer att sikta mot. I den helt färdiga listan hoppas vi på en lite större variation i menyn.
  • En intressant detalj i listan är all snacks eller ”godis”. Ur energisynpunkt så är det en stor del av dagsransonen, vilket innebär att vi måste småäta ofta och inte hoppa över några mellanmål.
  • Det var svårt att komma upp i den energimängd som vi ville med enbart vanliga matvaror, eller matvanor. Till slut blev vi därför tvungna att lägga till en deciliter matolja per person och dag, då fick vi genast 800 kcal extra. Oljan behöver man inte dricka i ett svep, för utom när det ska fotas och man ska se ut som en riktigt alpin hårding, annars går det bra att blanda i den i någon av dagens portionspåsar av frystorkad mat.

Ytterligare en intressant sak var siffrorna som uppstod när vi räknade ihop vikten för all mat under hela turen. Siffror som 45 kg nötter, 36 kg mörk choklad, 36 l matolja, 12 kg knäckebröd, 40 kg torkad frukt, 9 kg jordnötssmör och så vidare… Totalt cirka 350 kg mat! Det blir mycket att dra på, men vi har nu planerat in två matdepåer så att vikten delas upp lite. Trots det kommer man nog ändå att vara sugen på att äta rejält i början av turen, bara för att få ner vikten på pulkan.

Petter

Share
Det här inlägget postades i Blogg, Förberedelser och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Äta bör man annars dör man

  1. josef skriver:

    Om någon besöker oss så dödar vi inte honom/henne om han/hon tar med sig lite bacon o vitlök…

    //Josef

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *