Kroppsligt med Josef

I vår ”artikelserie” Kroppsligt tänkte vi dela med oss av våra högst ovetenskapliga reflektioner och erfarenheter kring hur kroppen reagerade och fungerade under turen. Först ut är Josef:

Förberedelser
Jag la på mig 4-5 kg chips och pommes frites-fett. Träning blev det dock inte mycket av. 🙂

”Farhågor” innan utfärd
Har till och från (troligtvis från mitt fotbollsspelande) haft ont i rygg och knän, detta oroade mig lite. Kylan oroade mig mycket, hur skulle man klara såpass lång tid med ständiga minusgrader?

Hur det gick med dessa farhågor
Fick ont i ryggen efter att ha burit tungt en dag, men det blev bättre av vila, massage och regelbunden stretching. Angående kylan så hade jag nedsatt känsel i tår och fingrar så länge medeltemperaturen var riktigt låg. Känseln återkom senare under säsongen när värmen kom. 🙂

Vikten
Jag började med lite blötfett runt buken, men efter tre-fyra veckor så var det bara skinn där. När vi fick mer käk och det blev varmare så la jag på mig igen. Dock inte till det blötfeta…

Magen
Den reagerade med diarré och spyor när jag fått för mycket matolja/kokosfett i mig. I övrigt ganska lös. Lösare än hemma.

Energi – Mat, mättnadskänsla och ork
Jag kände att jag orkade köra ganska hårt i två-tre dagar. Med det matintag vi hade behövdes sen en lugnare dag. Det var sällan jag var proppmätt.

Sjukdomar/skador/krämpor
Hade ett tag stor smärta i hålfoten, något som sedan bara släppte av sig själv. Spydde och bajsade diarré samtidigt en natt i Pårte. Ont i ryggen, som också blev bättre, men inte fullt ut förrän nu när jag vilat i ett par veckor hemma.

Muskler och kondition
Har nog omfördelat en del av fettet från magen till muskler på benen – hoppas jag! Var med på en fotbollsträning när jag kom hem, och intervalltränad är man ju inte. Att hålla igång en längre tid har jag nog däremot blivit starkare på. Det var ju dock sällan jag var uppe i 160 i puls, så någon bättre kondition (syreupptagningsförmåga) fick jag nog inte.

Kylan
Det var hemskt kallt i början. Allt tog lång tid att fippla med. Men det kändes som att hela kroppen gick ner i tempo och jag vande mig vid det. Det fick ta den tid det tog helt enkelt. Även om det lockade att plocka av vantar för att bli lite pilligare.

Hygien
Jag tvättade mig mycket mindre än jag tänkt mig. I början, när det var så pass kallt, svettades jag inte så mycket. Annars är det ju viktigt att tvätta bort saltkristaller från ljumskar o armhålor för att undvika skav. Men behovet av detta var inte så stort som jag trott. Senare, när värmen kom, var det lättare – och mer nödvändigt – att tvätta sig. Då oftast med baby wipes. En gång hoppade jag ner i en fjällbäck och vaskade av mig.

Övriga reflektioner
Hur dåligt eller bra man än är tränad så har man alltid en maxgräns som man absolut inte ska överskrida om man vill vara ute så länge som vi var. För att orka i längden gäller det att lyssna kroppen och våga säga till de andra att ta det lugnt om man har en jobbig dag.

Share
Det här inlägget postades i Blogg, Erfarenheter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kroppsligt med Josef

  1. simon skriver:

    vad hade ni för diet? skulle josef haft det bättre i magen om ni hade haft mer er mer fibrer?

  2. Henrik skriver:

    Här kan du läsa lite mer om vad vi åt http://vintersarek.se/?p=1220

    Mycket torkad frukt och olja som du kan se, saker som sätter bra fart på magen, speciellt i början innan vi vant oss. Den frystorkade maten är ju inte heller direkt hårdsmält.

    Ja det är möjligt att mer fibrer hade hjälpt, tyckte att det märktes skillnad på slutet när vi inte åt någon olja och magen dessutom fått tid att anpassa sig. För det mesta var dock inte magen något hinder, bara ”annorlunda” mot hemma. Kanske får man acceptera att det blir så under sådana omständigheter helt enkelt…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *